Datadrevet digital markedsføring - Kom igang nå

September 19, 2022

For å lykkes er det avgjørende for bedrifter å ha en datadrevet tilnærming til markedsføring. I dagens digitale verden er mulighetene større enn noen gang! Likevel har konkurransen også økt.

Undersøkelser fra Ipsos og Google viser at virksomheter som bruker datadrevet markedsføring har dobbelt så høy vekst i omsetningen sammenlignet med de som ikke gjør det

Hva er datadrevet markedsføring?

Datadrevet markedsføring er en metode for å forstå, segmentere og nå potensielle kunder ved hjelp av data og analyser. Dette innebærer å samle inn data om kundeadferd, demografi og interesser, og bruke denne informasjonen til å skreddersy, justere og optimalisere markedsføringen. Markedsføringsbeslutninger baserer seg på data og analyser i stedet for magefølelse eller tradisjonelle metoder.

Data for å kartlegge behov

En datadrevet tilnærming er avgjørende for alle faser av digital markedsføring.

Det begynner med å kartlegge behovene til målgruppen din. Hvem er de og hva vil de ha? Dette gir videre grunnlag for å bestemme de mest egnede kanalene for å nå dem Hvilke digitale plattformer bruker dine kunder? Når dette er identifisert, er det avgjørende å måle resultatene på, slik at du vet om markedsføringen din har en innvirkning, både på kort sikt og over tid. Ved å ha på relevant data for kundene dine, kan du justere og optimalisere basert på hva som fungerer best til enhver tid.

Eksempelvis har både Meta og Google to gode filtreringsmuligheter for å definere målgrupper: demografi og interesser. Selv om man har en god anelse om hvordan en typisk kunde ser ut, er det også ofte en god strategi å teste ut forskjellige målgrupper. Hvis du selger tjenester som i hovedsak er rettet mot eldre personer, kan det likevel være en gode idé å teste samme budskapet for en yngre kundegruppe. På Facebook & Instagram (META) har vi testet ut ulike målgrupper for ulike produkter og tjenester, som er utenfor den typiske kundeprofilen. Resultatene har ofte vært overraskende gode. Annonser for en eldre målgruppe kan for eksempel ha høyere CPM, lavere CTR, men en vesentlig høyere Conversion Rate. Det er derfor viktig å følge nøye med på resultatene og innsikten man får fra annonsene og kontinuerlig tilpasse seg. Ved å sikre en god implementering av data, både for måling og målretting, vil man ligge mange steg foran de som ikke gjør nettop dette.

Implementere datadrevet markedsføring

Google Tag Manager er en svært nyttig og enkel måte å implementere datadrevet markedsføring på.

Ved å bruke Tag Manager kan du enkelt plassere og administrere markedsføringsverktøy og sporingskoder på nettstedet ditt. Med denne plattformen kan du spore brukernes atferd og interaksjoner med nettstedet ditt, og deretter bruke disse dataene til å tilpasse markedsføringen din for å oppnå bedre resultater.

Tag Manager gir deg muligheten til å administrere og legge til flere markedsføringsverktøy og sporingskoder på nettstedet ditt uten behov for teknisk kunnskap eller hjelp fra utviklere. Det gir deg også muligheten til å teste og optimalisere markedsføringen din, slik at du kan se hva som fungerer best og justere taktikken din for å oppnå de beste resultatene. Alt dette kan bidra til å forbedre effektiviteten og avkastningen av markedsføringsinnsatsen din.

Datadrevet markedsføring er en stadig voksende trend innen digital markedsføring, og Google Tag Manager er et kraftig verktøy for å implementere denne strategien. Ved å bruke denne plattformen kan du enkelt samle og analysere dataene som trengs for å tilpasse markedsføringen din og øke konverteringsraten. Ved å optimalisere innholdet og kampanjene dine basert på dataene du samler inn, kan du tiltrekke deg flere besøkende til nettstedet ditt og øke salget eller konverteringsraten.

Fordeler med datadrevet markedsføring

Datadrevet tilnærming til markedsføring gir deg muligheten til å måle og analysere resultatene deres, og dermed få innsikt i hva som fungerer og ikke. Dette kan bidra til å øke effektiviteten og ROI (return on investment) på markedsføringen. Ved å ha tilgang på kundedata vil man kunne teste ut hva som fungerer og ikke.

Det er ikke overraskende at undersøkelser fra Ipsos og Google viser at virksomheter som bruker datadrevet markedsføring har dobbelt så høy vekst i omsetningen sammenlignet med de som ikke gjør det. Dette understreker viktigheten av å bruke data for å informere markedsføringsbeslutninger.

I tillegg til å måle og analysere, kan man lage "custom audiences" fra dataen man har samlet og nå ut til relevante potensielle kunder. "Custom-audience" er basert på handlinger som potensielle kunder har gjort på din nettside. Dette kalles re-targeting eller re-marketing, og har ofte høyere avkastning = ROAS (Return on Ad Spend) enn annonser uten "custom audiences".

Jeg håper dette innlegget har gitt deg en bedre forståelse for viktigheten av datadrevet digital markedsføring. Nå som vi vet hvordan datadrevet markedsføring ser ut, la oss snakke om hvordan du gjør det!

Vi setter opp samtykkemodus

Hvorfor bruke oss?

Vi bruker en Google sertifisert CMP
Vi er Cookiebot Agency Partner
Mange ulike integrasjoner
Skreddersydd cookie-banner (med farge & logo)
Consent Mode v2 for alle tags
Oversikt over samtykke

Engangsoppsett på 5000,-

Din email er mottatt. Vi kontakter deg så fort som mulig!
Oops! Noe gikk feil. Prøv igjen.

Fyll inn din email, så tar vi kontakt og setter opp samtykkemodus.