Digital strategi - hvordan skape synlighet som varer?

October 14, 2022

Tidligere var det relativt enkelt å få synlighet på nett for å tiltrekke seg nye kunder. Med noen få tastetrykk kunne bedriften din nå tusenvis av mennesker i løpet av sekunder på sosiale medier. Nå, med så mye konkurranse og støy på nettet, er imidlertid digital markedsføring mer kompleks enn noen gang før. Den gode nyheten er at det finnes måter å implementere en effektiv strategi som vil gi deg langsiktig og varig vekst.

Hvis du vil at bedriften din skal lykkes i dagens miljø, trenger du mer enn bare et nettsted med noe innhold på. Du trenger en gjennomtenkt strategi som bringer trafikk fra forskjellige kanaler og får folk til å kjøpe fra deg. Derfor er det så viktig å ha en god digital strategi på plass! Det holder ikke å kun legge ut innhold på nettet.

De mest vellykkede digitale markedsføringsstrategiene går et steg videre. Bedrifter over hele verden, i mange ulike bransjer har hatt suksess med å benytte rammeverkene “TAYA” og “SB7” for å planlegge og utføre sin digitale strategi for å oppnå varig vekst.

Rammeverk 1: StoryBrand 7 (SB7)

SB7 lar bedriften tydeliggjøre budskapet deres ved å bruke historiefortelling. Den tar for seg syv steg:

Crowdience Digital Strategi
7 Brand Script (SB7). Fra MystoryBrand.com

Her er et eksempel på hvordan vi bruker denne metoden:

  1. Du har et mål om å øke salget eller nå ut til nye kunder
  2. Du vet ikke hvordan du skal gå frem
  3. Du møter oss på veien som din veileder mot målet
  4. Vi lager en konkret plan for din digitale strategi
  5. Vi tilbyr konkrete løsninger og gjennomfører strategien
  6. Resultatet er at du lykkes med å nå målene
  7. Eller at vi hjelper deg med å ikke feile

Planlegging er viktig - Definer hva du vil oppnå og hvordan du vil måle suksess. Jo flere detaljer, jo bedre! Bare sørg for at det er målbart.

Rammeverk 2: They Ask You Answer (TAYA)

Prinsippet for TAYA-rammerveket er ganske simpelt: Opplyste kunder, er glade og gode kunder.

Målet med TAYA-rammeverket er å svare på spørsmål publikumet ditt sitter med og søker etter. Dette skaper en følelse av trygghet og inkludering, som fører til at kunden stoler på deg. Dersom en potensiell kunde ikke stoler på deg, vil de sannsynligvis ikke kjøpe det du tilbyr.

"De spør, vi svarer". Ved å være transparent ut mot potensielle kunder, bygger man tillit og gjør kjøpsprosessen mer smooth. TAYA lærer deg å skape det riktige innholdet for å bygge tillit hos kundene dine, og å bruke innholdet i salgsprosessen for å øke salget. Ved å implementere dette rammeverket, vil man øke den organiske trafikken til sin nettside drastisk. Man vil tiltrekke fler kunder, spesielt på lang sikt. Det vil også posisjonere din bedrift som en tillitsfull ressurs i din bransje. Derfor burde TAYA være en del av din langsiktige digitale strategi.

Som du kan se, er det mye mer ved digital markedsføring enn bare å legge ut innhold på nettet. Det er viktig å utarbeide en digital strategi. Enten du ønsker å tiltrekke deg nye kunder eller beholde eksisterende, vil TAYA og SB7 hjelpe deg med å nå dine mål.

Takk for at du tok deg tid til å lese denne artikkelen. Ta gjerne kontakt om du har spørsmål rundt rammeverkene eller ønsker å implementere dem i din bedrift.

Book ditt strategimøte i dag
Dette er et privat 15 minutters møte med Crowdience. Du vil snakke med en av våre markedsføringseksperter, der vi sammen kartlegger deres behov.
Book møte