Hvordan kan jeg skille meg ut med Google Ads?

February 8, 2024

Vi har listet opp noen steg for dine viktigste holdepunkter når du selv skal ut å annonsere på Google.

Definer en strategi

Tenk gjennom hva du faktisk ønsker å oppnå med kampanjen din. 

  • Hva slags virksomhet driver du? 
  • Hvilke produkter eller tjenester tilbyr du? 
  • Har du allerede noen konkurransefortrinn mot dine konkurrenter?
  • Er du en nettbutikk som ønsker å øke antall salg, eller er du kanskje eier av en lokal blomsterbutikk og ønsker flere fysisk besøkende?
  • Har du prissatt dine tjenester riktig?
  • Er du nyoppstartet og vil tiltrekke deg helt nye kunder eller har du kanskje data fra din eksisterende kundebase å benytte deg av?
  • Skal du bygge merkevarekjennskap eller ønsker du umiddelbar avkastning av kampanjen?
  • Hvilket budsjett har du å bruke?

Din strategi er selve grunnsteinen i alt du gjør. Forsøk å ta med deg disse elementene når du oppretter kampanjen.

Forstå de ulike annonseformatene

  • Avhengig av din virksomhet, nettside, produkter og tjenester, må du forstå formålet med de ulike annonseformatene Google tilbyr:

Søkeannonser er kanskje det du forbinder Google Ads med. 

Søkeannonser baserer seg på å treffe det kundene faktisk søker på i Google gjennom tekstbaserte annonser.

Shoppingannonser brukes i hovedsak for nettbutikker som driver nettsalg.

(Her legger du inn bilde av produktet og søkeresultatet viser produktet og prisen.)

Et eksempel på dette er en skobutikk som ønsker at bilder av skoene skal komme opp i en egen annonse. 

Displayannonser er visuelle annonser som vises på ulike nettsider.

Videoannonser er faktiske videoer som spilles av.

Youtube annonser spilles av med tvungen avspilling slik at du vet at besøkere av YouTube ser de første sekundene av annonsen din. Forsøk å fatte interessen til kunden tidlig slik at hele videoen blir sett. Ikke bli bekymret om flertallet av annonsens besøkene ikke ser hele annonsen.

Performance Max er en kampanjetype som allokerer budsjettet ditt på alle disse annonseformatene/kanalene.

Finne de mest relevante søkeordene

  • For at annonsen din skal vises for målgruppen din må du forstå hva kundene dine faktisk søker etter.
  • Bruk gjerne verktøy som ChatGPT, Google Keyword Planner, Semrush eller tilsvarende for å kartlegge hvilke søkeord du vil by på.
  • Noen søkeord er veldig populære og har derfor et høyere søkevolum og bud. Det betyr at du må betale mer for å få visninger for søkeordet du har valgt fordi konkurransen er stor.
  • Husk å teste ulike søkeord og legg også til negative søkeord i kampanjen. Dersom du eier en blomsterbutikk i Oslo ønsker du ikke å betale for et treff for en blomsterbutikk i Stavanger.

Velg riktig budstrategi

  • Google opererer med en intern konkurranse mellom annonsører hvor man byr på ulike nøkkelord for å kjempe om beste posisjon i søkemotoren. Ettersom kampanjen kjører får du data om de ulike søkeordene dine, hva annonsen har kostet og generert. Bruk dette til å finjustere budstrategien etter ditt budsjett og faktiske kampanjemål.

Nå ut til DIN målgruppe

  • Forstå hvem kundene dine er; Og definer annonserekkevidden etter målgruppen. Du kan begrense etter geografisk område, interesser, kjønn, alder eller andre vilkår. Ikke mist din identitet og det som gjør deg unik, men forstå heller hvem virksomheten din er unik for.

Optimaliser og finjuster fortløpende

  • IKKE gjør endringer KUN for å endre, men benytt punktene ovenfor til å samle data for å identifisere styrker og svakheter i din kampanje. Kanskje har et søkeord brukt mye penger uten å konvertere, kanskje bør budgivningen endres, kanskje ser du at du dukker opp og betaler for irrelevante treff m.m. Du kan også ta “vinnerne” av kampanjen og kun kjøre disse i en ny kampanje. Dette er gjerne det vi kaller A/B testing for å teste hva som fungerer best og senere bruke det som funker.

Avslutning

  • Da håper jeg du har gjort deg noen tanker og i større grad forstår hva Google Ads kan bety for deg. Google endrer stadig måten å operere på og ikke bli stresset dersom ting endrer seg underveis. Trenger du en støttende hånd eller en uforpliktende samtale vedrørende hva vi kan gjøre for deg, tar vi deg hjertelig imot for en kort uforpliktende samtale.

Vi setter opp samtykkemodus

Hvorfor bruke oss?

Vi bruker en Google sertifisert CMP
Vi er Cookiebot Agency Partner
Mange ulike integrasjoner
Skreddersydd cookie-banner (med farge & logo)
Consent Mode v2 for alle tags
Oversikt over samtykke

Engangsoppsett på 5000,-

Din email er mottatt. Vi kontakter deg så fort som mulig!
Oops! Noe gikk feil. Prøv igjen.

Fyll inn din email, så tar vi kontakt og setter opp samtykkemodus.